2018-11-11

Paul Auster – New ​York trilógia

FÜLSZÖVEG: A New York trilógia az ezredforduló egyik legelismertebb amerikai írójának világszerte legsikeresebb regénye. Ha akarom, három önálló, mégis összefüggő klasszikus detektívtörténet, ha akarom, a modern egzisztencialista regény csúcsteljesítménye, Kafka és Borges követője.

Mert miközben a detektív a nyomokat követi, valójában azt deríti fel, mit jelent emberi lénynek lenni. 

Auster hosszú évek óta a Nobel-díj várományosa, számtalan irodalmi díj birtokosa, könyveit harminc nyelvre fordították le. 

Művei most a 21. Század Kiadó új életműsorozatában jelennek meg.


INFORMÁCIÓ: 
Kiadó: 21. Század Kiadó 
Oldalak száma: 399
Borító: KEMÉNYTÁBLA, VÉDŐBORÍTÓ
Súly: 498 g
ISBN: 9786155759420
Nyelv: MAGYAR
Kiadás éve: 2018 
Fordító: Vághy László

SZERINTEM: A blog történetében az első vendégposztot olvashatjátok. A New York trilógiát én is olvastam, viszont nekem egyrészt nem igazán tetszett teljes egészében, másrészt nem igazán tudtam összetenni a három történetet, noha az első például az én tetszésem is elnyerte. Szamosvári Gergő írása Paul Auster kötetéről:

Voltál már modern színházban? 

Olyanra gondolok, amiben a negyedik falat már le sem bontják, inkább egyből a közönség háta mögé építik, és a nézők ugyanannyira alapvető részei az előadásnak, mint a függöny, a díszlet vagy a jelmezek. Érdekes, ahogy a hétköznapokban elidegenedünk egymástól, úgy lesznek egyre közelebbiek az egyszeri együttléteink számunkra ismeretlenekkel, ővelük könnyebben kerülünk azonos oldalára a falnak, míg ismétlődő találkozásaink során erősen megválogatjuk mi az, amit beengedünk, és mi az, ami odakint marad.

Ezen gondolat erősen végigkíséri a New York trilógiát. A díszlet tehát a nagy alma, a szereplők mindhárom felvonáshoz átöltöznek, a cselekmény szokatlan, első látásra néhol zavaros, és talán teljesen lényegtelen is. Az, hogy Paul Auster könyvében mi történik nem a fő cselekményszálban fontos. Ezen történések lélektani hatásai az igazi fókuszunk. Az ő főszereplői állatorvosi lovak, akik különbözőképpen reagálnak az őket érő hatásokra. Az egyes könyvek elején bennük lakozó sablonok matematikai egyenlethez hasonlóan adódnak össze az őket érő traumákkal, interakciókkal, és idegen élethelyzetekkel, rendkívül érdekes és mégis nagyon emberi végeredményt produkálva.  Bár a regényekben valóban zajlanak detektívmunkák, semmiképpen sem átlagos nyomozós vagy krimi művekről van szó. A bennük lezajló bűncselekmények nem az események beindítói, hanem a szereplők lelkivilágainak tünetei. A detektív feladatok tehát nem ebben a dimenzióban kell, hogy lezajlanak, hanem nekünk, olvasóknak kell megfejteni az előttünk kibontakozó lelki és pszichés változásokat, eseményeket, hogy megértsük a tényleges történések folyamatát, mi miből következik. 

Az írói stílusa egyedi, nem ódzkodik húsbavágóan részletezni a profán és emelkedett jeleneteket és érzelmeket egyaránt, nagyon emberi jellemeket festve így. Továbbá ezzel megfelelő hangsúlyokat ad és remek hangulatot is teremt egy elvontabb olvasáshoz. 

Mindenkinek tudom ajánlani, aki valami újat vágyik a kezébe venni; illetve kötelező azoknak, akik nem félnek olvasás közben ugyanúgy önmagukba és környezetükbe látni mint a lapokon megelevenedő szereplőkbe. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése